Når din arbejdsplads tilbyder dig en øget grad af fleksibilitet i forhold til, hvor og hvornår du udfører dine arbejdsopgaver, bør du genoverveje, hvordan du vil strukturere din hverdag.
Afhængigt af personlighed og situation er det forskelligt, hvad du foretrækker, når det kommer til, hvor og hvornår dine arbejdsopgaver udføres. Nogle trives med, at det er fuldstændig ens fra dag til dag eller uge til uge, mens andre foretrækker variation i forskellig grad.
Med udgangspunkt i din virksomheds retningslinjer skal du finde en balance, der rummer dine præferencer for, hvordan og hvornår du vil arbejde. Samtidig skal du finde en balance, der tager hensyn til dit team, din virksomhed og de opgaver, du skal udføre, så aftalte leverancer samt serviceniveau til kunder og samarbejdspartnere opretholdes og leveres som aftalt. Du kan genoverveje balancen i din arbejdsuge i tre trin.
1: Reflektér over din foretrukne arbejdsform
I løbet af din arbejdsuge har du ofte mange forskellige typer af arbejdsopgaver og forskellige former for socialt samvær med dine kolleger. Nogle arbejdsopgaver vil du formodentlig have lettest ved at udføre alene med ro omkring dig, mens andre opgaver bedst udføres sammen med andre. Nogle typer af socialt samvær med dine kolleger vil du måske foretrække foregår virtuelt, mens andre foretrækker du måske fysisk sammen.
Skab et visuelt overblik
Du kan blive mere bevidst om din foretrukne arbejdsform ved at føre dagbog, hvor du noterer, hvornår og hvor du har udført hvilke af dine arbejdsopgaver i løbet af din arbejdsdag. Ud for hver enkelt opgave registrerer du dit effektivitetsniveau i forhold til formålet med den enkelte opgave på en skala fra -5 til +5. Samtidig noterer du konkret, hvem der var til stede, hvilke lyde der var, hvilken belysning og temperatur der var, hvilke værktøjer du havde til rådighed mv.
Dagbogen giver dig blandt andet indsigt i:
- Hvornår du foretrækker at udføre hvilke typer af arbejdsopgaver: morgen, formiddag, eftermiddag, eller aften og på hvilke ugedage.
- Hvor længe ad gangen du foretrækker at udføre bestemte typer af opgaver: korte eller lange tidsintervaller med mange pauser eller få pauser af forskellig varighed
- Hvor du foretrækker at udføre hvilke typer af arbejdsopgaver: på kontoret, under transport, hjemmefra, i sommerhuset, på café eller på rejser.
Gennem dagbogen får du en nuanceret indsigt i de forskellige situationer i din arbejdsdag, hvor du mærker, at du er i flow – ligesom du får indsigt i de arbejdssituationer, du oplever som ineffektive og drænende for din trivsel. Disse indsigter kan hjælpe dig med at planlægge din arbejdsdag og indrette dine kontorarbejdspladser, så du arbejder mest effektivt og øger din trivsel.
2: Gentænk balancen ud fra dit eget og din virksomheds perspektiv
Når du får større fleksibilitet i forhold til, hvor og hvornår du udfører dine arbejdsopgaver, er det en god mulighed for at tilpasse din arbejdsuge, så den understøtter din trivsel og præferencer. Men det er også vigtigt, at du finder en balance, hvor du samtidigt bidrager til at opretholde det gode samarbejde i dit team, samt jeres kollegiale fællesskab.
Når du genovervejer balancen i din arbejdsuge, bør du derfor både tage dine egne præferencer, dine arbejdsopgaver og dine kollegers behov i betragtning. Det kan du gøre ved at stille dig selv følgende spørgsmål.
Dig selv:
- Hvordan strukturerer du bedst din arbejdsuge, så den rummer dine egne præferencer?
- Hvilken balance i forhold til hvornår, hvor længe og hvor dine arbejdsopgaver og møder udføres, vil styrke din trivsel?
- Hvor meget værdi tillægger du fysisk socialt samvær med dine kolleger eller fælles fysisk udførelse af opgaver og møder?
- Hvordan kan du tilpasse balancen til omstændighederne i dit liv lige nu – for eksempel til mængden af arbejdsopgaver eller forpligtigelser over for dine børn og familie?
Din arbejdsplads:
- Hvordan tager du bedst hensyn til de arbejdsopgaver, som skal udføres?
- Hvordan kan du bedst understøtte dine kollegers foretrukne måde at arbejde på?
- Hvordan bidrager du til jeres fælles ansvar for at opbygge og bevare sociale relationer?
- Hvordan opretholder du et godt samarbejde med dine kolleger? Hvad skal der til for, at I hver især har tillid til, at I udfører hver jeres arbejdsopgaver, selvom I ikke er fysisk sammen?''
- Hvordan sikrer du, at du får og giver den sparring, du og dine kolleger har brug for?
- Hvordan kan du hjælpe med, at hverken du eller dine kolleger oplever, at I skal stå til rådighed døgnet rundt, fordi I arbejder på forskellige tidspunkter?
Genovervej løbende, hvordan du oplever balancen, for det ændrer sig ofte over tid på grund af ændringer i arbejdsopgaver, organisering og private forpligtelser.
3: Tal med din leder
Det vil ikke altid være muligt at udføre dine arbejdsopgaver og have socialt samvær med dine kolleger under de arbejdsforhold, som er mest effektive og giver størst trivsel for netop dig. Men tag en konstruktiv dialog med din leder om, hvordan I bedst muligt inden for de givne rammer kan planlægge din arbejdsuge og indrette arbejdspladsen til de forskellige arbejdsformer, hvor du og dine kollegaer præsterer og trives bedst.
I kan eventuelt tale om, hvorvidt der er mulighed for at indrette stillezoner, fælles arbejdszoner og sociale zoner, så I mere fleksibelt kan vælge jeres arbejdssted ud fra den type arbejdsopgave, I skal udføre, når I arbejder på kontoret.